A San Francisco-ban megrendezésre kerülő Játékfejlesztők Konferenciáján (Game Developers Conference) a Khronos Group egy meglehetősen fontos bejelentést tett: a csoport készen áll az OpenGL 4.0-s változatával, amelynek főbb tulajdonságairól azonnal le is rántották a leplet.
Az új technológia a Microsoft DirectX 11-es eljárásának riválisául szolgál és a korábbinál sokkal hatékonyabban képes együttműködni az OpenCL nyellvel, amely egy nyílt forráskódú, GPGPU alkalmazások számára használható keretrendszer. Az OpenCL segítségével a GPU-ban rejlő nyers erőt nem csak grafikai, hanem általános számítások elvégzésére is használhatjuk. A friss szabvány GLSL (OpenGL Shading Language) 4.00-s támogatással érkezik, ami a fejlesztők számára a korábbinál több lehetőséget ad a GPU képességeinek kiaknázására, ezáltal jobb grafikai minőség, valamint jobb teljesítmény és sokkal rugalmasabb programozási lehetőségek állnak rendelkezésre.A Khronos az OpenGL 4.0 specifikációival kapcsolatban egy listát is kiadott, amely az alábbiakban olvasható, és ami a főbb változásokat próbálja összefoglalni.
 
[list type="unordered"]
[*]Két új shader szint, amelyek lehetővé teszik a GPU számára, hogy a geometriai tesszellációs feladatokat levegyék a CPU válláról
[*]Az OpenGL vagy külső API (pl. OpenCL) által generált adatok kirajzolása a CPU beavatkozása nélkül
[*]Új shader szubrutinok a textúra állapot és textúra adat elkülönítésére, ezzel együtt egy új objektum típus is megjelenik, amely sampler objects névre hallgat
[*]64-bites dupla pontosságú lebegőpontos shader műveletek támogatása a jobb minőség és a pontosabb renderelés érdekében
[*]Különböző teljesítmény optimalizációk, illetve a korábbi OpenGL verziók újításainak visszamenőleges támogatása
[/list]
Az OpenGL 4.0-s változatának komplett specifikációs listáját itt olvashatják el az érdeklődők. Az Nvidia egyik illetékese a bejelentéssel egy időben egy nyilatkozat keretein belül arról számolt be, hogy Fermi alapú termékeik már megjelenésükkor is teljes OpenGL 4.0-s támogatással rendelkeznek majd. Az OpenGL 4.0 driver szintű alkalmazását a későbbiekben tervezik a vállalatok.